Leczenie Kanałowe w Tomaszowie Mazowieckim? – Aldent  Stomatoloogia zapewnia leczenie endodontyczne bez bólu, na wysokiej jakości, w trakcie jednej wizycie. Nasz zespół specjalistów ma ogromne doświadczenie w leczeniu kanałowym zębów. Jeśli Twój ząb wymaga tej drogi leczenia – umów się na wizytę już dziś, ból niestety sam nie minie.

Leczenie kanałowe zęba - co to jest?

Leczenie kanałowe tzw. endodontyczne jest niezbędne gdy dosięgnie nas nieodwracalne zapalenie miazgi zęba, na skutek długiej nieleczonej próchnicy, jej martwicy lub nawet zgorzeli (zgorzel to rozpad gnilny martwej miazgi). W praktyce polega to na usunięciu miazgi z komory i kanałów korzeniowych zęba, oczyszczeniu tych przestrzeni, a następnie precyzyjnym wypełnieniu specjalnymi materiałami.

Jeszcze jakiś czas temat na myśl o leczeniu kanałowym, pacjentów przeszywał ból. Bowiem kiedyś proces leczenia kanałowego był dość długi i bardzo bolesny. Na szczęście stomatologia to dziedzina medycyny która błyskawicznie się rozwija i współczesne metody leczenia kanałowego, pozwalają na bezbolesny zabieg.

Leczenie kanałowe diagnostyka

Przed rozpoczęciem leczenia kanałowego niezbędne jet zdjęcie radiologiczne zęba, najczęściej korzystamy z:

• zdjęcia pantomograficznego, dość dokładnego na którym mamy bardzo dobry obraz nie tylko samych zębów ale również wyrostków zębodołowych, szczęki, fragment jamy nosowej oraz fragment zatok szczękowych lub stawy skroniowo-żuchwowe.
  • Zdjęcie punktowego – uwidacznia badany ząb, jego okolice okołowierzchołkową oraz zęby sąsiednie. Jest dokładniejsze od zdjęcia pantomograficznego.
  • Rentgenodiagnostyki która jest bardzo pomocna na każdym etapie leczenie kanałowego. Daje dobrą widoczność zewnętrznych powierzchni i wyrostków zębowych. Zdjęcia rentgenowskie pozwalają mu niejako zajrzeć „do wnętrza” i rozpoznać problem oraz ocenić kanały korzeniowe – również ich liczbę oraz profil.

Wskazania do leczenie kanałowego

• zapalenie miazgi
  • martwica miazgi
  • niedopełnione kanały korzeniowe (tzw. ponowne leczenie kanałowe lub reendo)
  • zmiany okołowierzchołkowe

Jak wygląda leczenie kanałowe - etapy?

I etap - diagnoza

Diagnoza – która jest niezbędna aby rozpocząć leczenie, by lekarz wiedział z czym ma do czynienia. Na tym etapie na pewno padną pytania o ból jego typ, częstotliwość, rodzaj, moment w którym się nasila. Bardzo szczegółowy wywiad z pacjentem ,na tym etapie jest kluczowy. Lekarz przeprowadzi też badanie wewnątrzustne, oglądając i opukując ząb będący przyczyną dolegliwości. Przeprowadzi również kilka testów:

• Test nawiercania – która dam nam odpowiedź na pytanie – czy miazga jest nadal żywa. Podczas nawiercania zębiny, żywy ząb reaguje bólem.
  • Test opukiwania – polega na pionowym opukiwaniu zęba. Gdy pacjent zakomunikuje o bólu,najprawdopodobniej zapalenie objęło już tkanki okolowierzcholkowe.
  • Test termiczny – tutaj obserwujemy jak ząb reaguje na zimno i ciepło (zimno- watka nasączona chlorkiem etylenu, ciepło – rozgrzana gutaperka). Brak reakcji ze strony zęba daje nam prosty komunikat – miazga  prawdopodobnie obumarła.
  • Diagnostyka radiologiczna.
Na tym etapie mam miejsce również otwarcie zęba, ewentualne założenie koferdamu, usunięcie miazgi z komory i kanałów, zmierzenie długości kanałów korzeniowych.

Etap II - opracowywanie kanałów korzeniowych

Etap który pozwala na usunięcie warstwy zębiny wraz z znajdującymi się w niej bakteriami, które były prowodyrem stanu zapalnego miazgi. Z drugiej pozwala na nadanie kanałom kształtu ułatwiającego ich dokładne wypełnienie.

Etap III - wypełnianie kanałów korzeniowycha

Najpopularniejsza metoda wypełnienia kanałów korzeniowych to ćwieki gutaperkowe. Wykonane są one z naturalnego termoplastycznego polimeru, uzyskiwanego z roślin tropikalnych. Ich rozmiary są dopasowane do narzędzi kanałowych, co pozwala na dokładne dobranie ćwieku do opracowanego kanału. Gdy mamy już ząb wypełniony kanałami korzeniowymi należy go odbudować tradycyjnym wypełnieniem albo uzupełnieniem protetycznym (np. korona). Następny etap to wykonanie zdjęcia radiologicznego, które daje nam pełny obraz leczenia endodontycznego.

Leczenie kanałowe czy boli?

Zdecydowanie jest to stwierdzenie które możemy uznać za mit, błędne przekonanie. Prawdą jest że dawne metody leczenia kanałowego były bardzo bolesne i na samą myśl pacjenci dostawali białej gorączki. Na szczęście stomatologia, jak każda dziedzina rozwija się,  i udało się osiągnąć taką formę znieczuleń, że dziś leczenie kanałowe odbywa się bez bólu. Jesteśmy w stanie osiągnąć całkowita bezbolesność., a jedyny nieprzyjemny moment wizyty to tak naprawdę moment podania znieczulenia. Wtedy zazwyczaj pierwsze momenty wizyty nie należą do najprzyjemniejszych, ale potem reszta leczenia już odbywa się bez problemów..

Ile trwa leczenie kanałowe?

Wszystko zależy od tego, z jakiego powodu takie leczenie jest przeprowadzane. W nieskomplikowanych przypadkach wystarczy jedna wizyta, w innych bardziej wymagających potrzebne jest nawet kilka spotkań. W nowoczesnej endodoncji,  jaką praktykujemy zazwyczaj jedna wizyta wystarcza.

Ile kosztuje leczenie kanałowe?

Wszystko zależy od zęba który zostanie poddany leczeniu. Zapraszamy do kontaktu z nami w celu ustalenia całkowitego  kosztu leczenie endodontycznego.

Leczenie kanałowe w ciąży

Kobiety w ciąży mogą leczyć zęby kanałowo. Ostre i nieleczone stany zapalne pochodzenia zębowego mogą być przyczyną m.in. przedwczesnego porodu lub niskiej masy urodzeniowej dziecka. Gdy kobieta jest w ciąży i zaczyna ją boleć ząb, niezależnie od tego w którym jest tygodniu powinna zgłosić się do gabinetu stomatologicznego w celu leczenia lub zlikwidowania źródła bólu. Gdy istnieją ku temu wskazania można wykonać zdjęcie rentgenowskie.Można także podać znieczulenie. Wszystkie przyszłe mamy, które mają wątpliwości na temat leczenia zębów w ciąży, zapraszam do lektury